SOES online alışverişe hoşgeldiniz... Tel: +90 216 577 49 60 Gsm: +90 533 446 92 91
|

Hafif ticari ve Ağır Vasıtalarda her zaman yük ve yolcudan dolayı ilk kalkışlarda rampalarda ve klima kullanımından kaynaklanan araçlarda büyük güç kayıpları olmaktadır. Bu durumlarda aracımız daha fazla güce ihtiyacı olduğunu düşünerek sürücü gaza fazla basar gaz araca güç vermez sadece yakıtı fazlalaştırır.

Bir aracın teknik özelliklerinde motoruna ait güç ve tork değerlerini görürüz.

Güç= Beygir gücüdür BG olan HP (horsepower) birimiyle ifade edilir. 1 Beygir 75 Kg lık ağırlığı 1 sn de 1 metre yukarı kaldırabilecek güç miktarı olarak tanımlanır. Bunun da yaklaşık 1 atın gücüne denk geldiği düşünülerek beygir gücü denilmiştir.

Tork = Tork motordan tekerleğe iletilen itme (Dönme Momenti) kuvvetidir. Birimi NM (Newtonmetre) dir. Halk arasında otomobilin çekişi olarak da tarif edebileceğimiz tork kamyon, otobüs, traktör gibi araçlarda çok yüksek değerlerde olmaktadır. Bunun nedeni yük taşıyan araçlarda hız yapmaktan çok çekişe ihtiyaç duyulmasıdır.

Torku ifade eden bir diğer oto terimi de esnekliktir. Aynı devir bandında torku yüksek olan araçlar ara hızlanmalarda yani sollamalarda hıza ulaşmada daha başarılıdır. Bu da otomobilin esnekliği olarak tanımlanır. Torku yüksek olan bir araç özellikle rampa çıkarken fazla devir çevirmeye ihtiyaç duymadan hızını koruyabilir fakat torku az olan araç ivmesini koruyabilmek için vites düşürerek hızını artırmak zorundadır.

Bu uygulamada ideal araç performans artırımı motora zarar vermez aksine motor ömrünü uzatır. Kalkış rahatlığına debriyajın gereksiz aşınmasına rampalarda vites düşürmeden daha rahat kullanım sağlar. Bu performans ekonomiyi özellikle yakıt ekonomisini beraberinde getirmektedir.